Jump to content
Forum Odszkodowania

Wypadek przy pracy i co dalej......


aleksandria78
 Share

Recommended Posts

Witam wszystkich, może mi pomożecie. Miałam wypadek przy pracy mam złamany palec u nogi. Mam działalnośc gosp. płacę ZUS , a do wypadku doszło gy pracowałam na umowę zlecenie, oczywiście podczas pracy. Czy należy mi się jakieś odszkodowanie, a jak tak to gdzie mam się udać i jak się za to zabrać?
Link to comment
Share on other sites

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 19 grudnia 2002 r.

w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałgo w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia. (Dz.U.236 z 2002r., poz. 1992)

 

Na podstawie tego rozporządzenia i "USTAWY z dnia 30 października 2002 r.

o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych" (o której mowa w ww. Rozporządzeniu) kartę wypadku sporządza dla Ciebie:

 

podmiot, na którego rzecz wykonywana jest praca na podstawie umowy

agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której

zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia

 

Zgłoś wypadek Twojemu zleceniodawcy i popros o sporządzenie Karty Wypadku.

Link to comment
Share on other sites

aleksandria78 wrote:
Witam wszystkich, może mi pomożecie. Miałam wypadek przy pracy mam złamany palec u nogi. Mam działalnośc gosp. płacę ZUS , a do wypadku doszło gy pracowałam na umowę zlecenie, oczywiście podczas pracy. Czy należy mi się jakieś odszkodowanie, a jak tak to gdzie mam się udać i jak się za to zabrać?
Aby można bylo mówić o odszkodowaniu musi być opłacane ubezpieczenie wypadkowe i uznany wypadek przy pracy.
Prowadzisz działalność gospodarczą, więc jesteś płatnikiem składek - moim zdaniem wypadek należy zgłosić do ZUS.
Link to comment
Share on other sites

 

behapówka wrote:

Prowadzisz działalność gospodarczą, więc jesteś płatnikiem składek - moim zdaniem wypadek należy zgłosić do ZUS.

Tak, ale dopiero później, bo - jak wynika z tego zapisu w Rozporzadzeniu, ktore zacytowalam - najpierw ten podmiot, na ktorego rzecz byla wykonywana praca, czyli zleceniodawca musi sporządzić kartę wypadku.

Link to comment
Share on other sites

Nie jestem pewna czy w przypadku prowadzenia dzialalności gospodarczej kartę wypadku powinien sporzadzić zleceniodawca. Moim zdaniem powinien zrobić to ZUS, ale być moze się mylę. Dlatego myslę, że warto zapytać w ZUS.
Link to comment
Share on other sites

No tak, byc moze istnieje tutaj rozgraniczenie na zleceniobiorcę - osobę fizyczną (jako taka) i zleceniobiorcę, jako również osobe fizyczną, ale prowadzącą dz. gospodarczą.

 

Masz rację, behapówka - najlepiej upewnic się w ZUSie, czy karte wypadku sporządzą oni, czy ma to zrobic zleceniodawca.

Pozdrawiam :)

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję Wam za odpowiedź.

Właśnie dzwoniłam do ZUS-u, gdzie powiedziano mi, że mam się do nich zgłosić po jakieś druki do wypełnienia i wypełnić kartę wypadku. Jednak co do tej karty to nie jestem pewna, ponieważ Pani z ZUS, z którą rozmawiałam nie była do końca świadoma tego co mówi.

Zadzwoniłam więc do ZUS w innej miejscowości, a tam kazano mi tylko dostarczyć wszystkie papiery z działalności, umowę o dzieło, protokół wypadku i najlepiej zeznania świadków.

Najbardziej z tego wszystkiego przeraża mnie niekompetencja pracownika ZUS(1 przypadek), który za pierwszym razem nie potrafi udzielić mi odpowiedzi i prosi by zadzwonić drugi raz "jak się dowie". Dzwoniąc do niego drugi raz jest tak samo zorientowany jak za pierwszym razem:/

Link to comment
Share on other sites

 

aleksandria78 wrote:

Zadzwoniłam więc do ZUS w innej miejscowości, a tam kazano mi tylko dostarczyć wszystkie papiery z działalności, umowę o dzieło, protokół wypadku i najlepiej zeznania świadków.

 

aleksandria78 wrote:

Najbardziej z tego wszystkiego przeraża mnie niekompetencja pracownika ZUS(1 przypadek),

Hmm.... w tym drugim przypadku - jak widzę - też nie bardzo..... :(

Link to comment
Share on other sites

Czyli się nie myliłam. kartę wypadku powinien sporządzić ZUS.

Z tego co piszesz wynika, że ZUS da Ci druki, które sama masz wypełnić - myslę, że będą to druki przesłuchania świadka i karta wypadku. ZUS jak zwykle idzie na łatwiznę.

Link to comment
Share on other sites

Tak, rzeczywiście, masz rację behapówka - jednak jest to rozgraniczenie, a więc w sytuacji, gdy Aleksandria prowadzi dz. gospodarczą (a nie jest "zwyczajną" osoba fizyczną wykonującą pracę na zlecenie) - USTAWa z dnia 30 października 2002 r.o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych" mówi, że kartę wypadku sporządza (cyt.):

 

smileys/bigeyes.gif Zakład (czyli ZUS-dopisek mój, E.) - w stosunku do prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych;

 

i rzeczywiscie przykro, że pani z ZUS nie chce się zrobić tego, co do niej należy.... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...