Jump to content
Forum Odszkodowania

kolizja oc sprawcy szkoda calkowita koszt naprawy (zawyzone czy nie?)


Recommended Posts

Witam.

po kolizji pojazd wyglada tak : img263.imageshack.us/img263/7746/audih.jpg

TU przeslalo decyzje o szkodzie calkowitej z trzema kwotami (wartosc pojazdu na dzien szkody, kwota z licytacji "wraku", roznica do wyplaty), po prosbie o szczegolowe dokumenty i ich doslaniu wyczytalem ze szacunkowy koszt naprawy(z VAT) ponad 38000. (wymienili poszczegolne czesci ale bez cen i bez stawek za usluge)

 

Wartosc auta wyliczyli na prawie 13000, przy wartosci bazowej prawie 15000.

 

Korekty na -

-aktualnosc badan technicznych 3% (do lipca)

-indywidualny zakup za granica 5,5%

-naprawy blach-lak 8% (-1200zl mialem wgniecenie poziome pod listwa drzwi na calej dlugosci, element nie byl naprawiany a oni napisali ze ten "-" to za naprawe... CZY CHODZI IM O POMNIEJSZENIE WARTOSCI AUTA O TEN KOSZT NAPRAWY? )

 

Korekty na +

+radio nie fabryczne ( CZY MOGE JE ZABRAC W PRZYPADKU ZGODY NA SPRZEDAZ AUKCYJNA zaproponowana przez TU?)

+felgi alu (J.W.?)

+itp.

 

 

Pytania:

1.Czy moge sie odwolac na podstawie kosztow naprawy zwyklych warsztatow (nie aso) i jaka wartosc maja dla TU takie wyliczenia? Czy cos tym moge osiagnac?

2.Czy kosztorys powolanego przeze mnie rzeczoznawcy w sprawie kosztow naprawy ( bo wartosci samochodu chyba nie ma sensu kwestjonowac) w oparciu o odpowiednie programy ,bedzie zblizony do wyceny z TU?

 

Oczywiscie chodzi o zbicie kosztow ponizej kowoty wartosci samochodu.

 

Dzieki za zainteresowanie i wskazowki.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

oczywiście możesz wystąpić do z podaniem do TU o możliwość naprawy pojazdu. Jednak musisz tutaj zgłosić się do zakładu naprawczego, który zrobi kosztorys. Ten kosztorys musi być mniejszy niż wartość auta. Z tym kosztorysem i podaniem udajesz się do zakładu ubezpieczeń. Tam powołany do tego rzeczoznawca sprawdza czy kosztorys pozwala naprawić auto w sposób, który akceptuje producent i który jest zgodny z obowiązującymi technologiami. Jeżeli zostanie zaakceptowany to możesz naprawiać pojazd. (musisz jednak wiedzieć, że będzie on bardzo dokładanie prześwietlony i porównany z realnymi uszkodzeniami Twojego pojazdu i cenami części na rynku, więc nie wchodzi w gre pomijanie jakichś elementów). Oczywiście ponad tym co napisałem są OWU. Jeżeli jest to szkoda z AC w owu może być zapis, który reguluje te kwestie. W przypadku OC można śmiało tak postępować.

 

Jeżeli chodzi o dodatkowe wyposażenie to nie możesz go sobie zatrzymać korzystając ze sprzedaży. Powód jest prosty, uszkodzone auta są wystawiane na aukcje Autoonline. W ofertach są zawarte nie tylko informacje o uszkodzeniach ale i o dodatkowym wyposażeniu. Ktoś kto zaproponował tą kwotę na pewno jest zainteresowany alufelgami, czy radiem. Potrącenie z wartości pojazdu kosztów naprawy elementów uszkodzonych wcześniej jest standardowym odliczeniem. Bazowa kwota jest wartością pojazdu nieuszkodzonego o podobnym przebiegu.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Super! Dziękuję za wyjaśnienia.

 

Jeszcze chciałem dopytać. Podejrzewam, że ta orientacyjna kwota 38000 za naprawę zaproponowana przez TU bazuje na oryginalnych częściach. Czy wyliczenie kosztów naprawy przy pomocy tego samego programu jest możliwe w oparciu o części używane (bo przecież pojazd przed szkodą był używany, a naprawa nieprzekraczająca wartości samochodu w dniu kolizji ma doprowadzić do przywrócenia stanu sprzed szkody)?

Link to comment
Share on other sites

Za pomocą programów do wyceny kosztów naprawy można oczywiście używać części nieoryginalnych - mogą to być zamienniki dostępne na rynku. Niestety nie można wrzucać tam części używanych - chyba, że są one zregenerowane i pochodzą z udokumentowanego źródła. Można też potrącać zużycie techniczne od oryginalnych części.
Link to comment
Share on other sites

Ponownie dziękuje za fachową odpowiedź.

 

Tymczasem pojawił się kolejny problem. Chodzi o koszty za pobyt samochodu na parkingu w ASO (holowanie docelowe po kolizji, car assistance z mojej polisy). Pierwszą informacją otrzymaną od TU sprawcy była decyzja o wysokości odszkodowania po 22 dniach. Czy mam podstawy ubiegać się o zwrot tych kosztów?

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście, że tak. Wszystkie koszty jakie poniosłeś w związku ze szkodą i które możesz obiektywnie udokumentować podlegają zwrotowi od TU sprawcy zgodnie z obowiązującą ustawą. W tym przypadku wszelkie koszty, które wykroczyły poza zakres Twojej polisy assistance są podstawą do roszczeń. Niestety nie można otrzymać zwrotu za usługę, którą dostałeś bezpłatnie.
Link to comment
Share on other sites

ubz_grzegorz wrote:
(...) oczywiście możesz wystąpić do z podaniem do TU o możliwość naprawy pojazdu. Jednak musisz tutaj zgłosić się do zakładu naprawczego, który zrobi kosztorys. Ten kosztorys musi być mniejszy niż wartość auta. Z tym kosztorysem i podaniem udajesz się do zakładu ubezpieczeń. Tam powołany do tego rzeczoznawca sprawdza czy kosztorys pozwala naprawić auto w sposób, który akceptuje producent i który jest zgodny z obowiązującymi technologiami. Jeżeli zostanie zaakceptowany to możesz naprawiać pojazd. (musisz jednak wiedzieć, że będzie on bardzo dokładanie prześwietlony i porównany z realnymi uszkodzeniami Twojego pojazdu i cenami części na rynku, więc nie wchodzi w gre pomijanie jakichś elementów). (...).
A jak ma się do tego powołanie rzeczoznawcy niezwiązanego z warsztatem? Przy okazji miałbym weryfikacje wyceny samochodu przed szkodą,
Czy taka kalkulacja naprawy powypadkowej będzie podobna do wykonanej przez warsztat?
Czy rzeczoznawca warsztatowy jest wpisany na listę ministerstwa infrastruktury jeżeli posiada certyfikat z kursów obsługi programów Audatex, Eurotax?
Link to comment
Share on other sites

Powoływanie niezależnego rzeczoznawcy ma sens w dwóch przypadkach: kiedy istnieje podejrzenie, że kosztorys i wycena zakładu ubezpieczeń jest zrobiona niezgodnie ze standardami, stanem faktycznym bądź posiada rażące uchybienia; drugi przypadek to występowanie na drogę sądową - jeżeli wystąpiły u Pana takie symptomy to powinieneś udać się do takiego rzeczoznawcy w przeciwnym wypadku jest to strata czasu i pieniędzy.

Żaden zakład ubezpieczeń nie ma obowiązku przyjąć opinii niezależnego rzeczoznawcy jako ostatecznej. Każdą wycenę jaką zaniesie się do TU sprawdza ich specjalista (jest to na 100% rzeczoznawca licencjonowany) i dopiero wtedy może ona być zaakceptowana. Tylko kosztorys zrobiony przez biegłego rzeczoznawcę powołanego przez sąd musi być przez TU respektowany bez żadnego ale.

Jeżeli chodzi o tz. rzeczoznawcę z warsztatu. Z tego co się orientuje nie istnieje takie stanowisko. Kosztorysy w warsztatach robią mechanicy, którzy mają duże doświadczenie i umieją posługiwać się programami Audatex i Eurotax. Oczywiście w sprawach ubezpieczeniowych mają skłonność do naginania rzeczywistości ;) W drobnych sprawach doświadczenie i wiedza pracowników warsztatu wystarczy. Kosztorysy z warsztatu są tak samo weryfikowane jak te od niezależnych rzeczoznawców - zaletą tych pierwszych jest to, że jak się zdecydujesz naprawiać tam auto będą za darmo.

 

Aha. Nie każdy kto posiada certyfikat z kursów obsługi programów Audatex, Eurotax jest wpisywany na listę ministerstwa. Żeby ta trafić trzeba się trochę bardziej wysilić ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...