Skocz do zawartości
Forum Odszkodowania

Odszkodowanie z OC a żadanie faktur przez TU


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

mam pytanko czy likwidując szkode z OC sprawcy (wersja kosztorys) TU ma prawo żadać imiennej faktury zakupu części( w tej części odwoływałem się bo policzyli mi po zamiennikach posłałem im kosztorys części z ASO) .

A jeśli tak to czy kupując a ASO części (biroąc fakturę/skanując ją /kserując) będę bez problemu zwrócić części i posłąć kopię faktury TU????

z góry dziekuję za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

jakoś nie widać tłumnych podpowiedzi (szkoda)

dzisiaj otrzymałem odpowiedź od TU dotyczącą mojego odowałnia , zanaczam

że w pierwszej odpowiedzi napisali ze kosztorys z ASO uwzględnaiją ale

żadają przedstawienia faktury za zakup części - a jak napisałem że nie

mają prawa żadać takowych napisali (wklejam całość)

Szanowny Panie,

w odpowiedzi na przesłane pismo uprzejmie informujemy,

Że po ponownej analizie sprawy nie znajdujemy

podstaw do zmiany wysokości ustalonego odszkodowania.

Odpowiadając na zgłoszone zastrzeżenia co do wysokości

ustalonych kosztów naprawy uprzejmie wyjaśniamy,

że przyznana kwota odszkodowania została ustalona w

oparciu o uśrednione - przeciętne koszty naprawy oraz

ceny części i stanowi część bezsporną. Po przedłożeniu

faktury za naprawę oraz faktur źródłowych nabycia

części (w przypadku naprawy przez zakład nie posiadający

autoryzacji producenta pojazdu) zostanie

niezwłocznie zweryfikowana.

Wysokość kosztów naprawy nie jest wartością

obiektywną – to znaczy nie jest stała dla danego zakresu

uszkodzeń i w praktyce zależeć będzie od wielu czynników,

przede wszystkim wybranego przez właściciela pojazdu

warsztatu (jego kategorii - stosowanych cen za robociznę)

i sposobu / technologii samej naprawy przywracającej stan sprzed szkody.

Ubezpieczyciel nie jest w stanie przewidzieć wyborów, jakie w tej materii

dokona Poszkodowany, co nie zwalnia zakładu ubezpieczeń z obowiązku

oszacowania wielkości szkody.

Ustalone odszkodowanie winno tak precyzyjnie, jak to możliwe, odpowiadać

wielkości poniesionej szkody. „Metoda kosztorysowa ustalania odszkodowania

zakłada z natury rzeczy posługiwanie się parametrami

najbardziej zobiektywizowanymi z punktu widzenia obrotu gospodarczego

(wykorzystanie części zamiennych i dokonanie usług niezbędnych do naprawy

samochodu tj odtworzenia jego stanu technicznego przed powstaniem

szkody; posługiwanie się cenami tych części i usług, które Poszkodowany

mógłby zapłacić w celu zapewniającym takie odtworzenie).

Chodzi zatem o odpowiednio zobiektywizowaną i dającą się zweryfikować

symulację kosztów przyszłej, ewentualnej naprawy samochodu.

Rzecz jasna, Że ustalone odszkodowanie nie musiałoby zawsze

pokrywać się z odszkodowaniem ustalonym w oparciu o indywidualnie sporządzone faktury.

Różnice te mogą wynikać z różnych przyczyn, w tym m.in. z tego, czy przy naprawie wykorzystano części nowe, czy używane, w jakim zakładzie naprawczym będzie dokonywana naprawa samochodu. Jeśli jednak dopuszcza się możliwość

stosowania w praktyce ubezpieczeniowej omawianej metody kosztorysowej w zakresie ustalania wysokości

odszkodowania, a jednocześnie akcentuje to, że Poszkodowany nie musi jednak dokonywać naprawy

samochodu, należy liczyć się ze wspomnianymi, możliwymi rozbieżnościami w zakresie rozmiaru odszkodowania

przy zastosowaniu obu metod jego ustalania. Tzw. metoda rachunkowa daje zatem wynik bardziej

zindywidualizowane, tzw. metoda kosztorysowa opiera się zawsze na symulacji”. (Uchwała Sądu Najwyższego z

dnia z dnia 17 maja 2007 r. III CZP 150/06).

Szacując niezbędne i zarazem wystarczające koszty naprawy zakład ubezpieczeń uśrednia je w taki sposób, aby

odpowiadały przeciętnym rynkowym kosztom przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody. Znajduje to swoje

odzwierciedlenie także w cenach (koszcie) zakwalifikowanych do wymiany części zamiennych - na rynku

funkcjonuje bowiem wiele warsztatów, oferujących zarówno swoje usługi jak i poszczególne części zamienne po

znacznie zróżnicowanych cenach. W stanowiącym podstawę ustalenia odszkodowania kosztorysie naprawy nie

zastosowano wynikającej z wieku czy stopnia zużycia pojazdu amortyzacji a jedynie zweryfikowano ceny do

przeciętnego poziomu różnych kategorii części zamiennych.

Części zamienne są bowiem powszechnie dostępne w bardzo różnych cenach: od dostępnych w ASO części

sygnowanych logo producenta pojazdu, poprzez części oznaczone znakiem ich wytwórców (niejednokrotnie

pochodzące z tej samej linii produkcyjnej, co element z logo producenta pojazdu, tak więc technicznie identyczne

a różniące się jedynie logo), po elementy producentów niezależnych.

Zgodnie z polskim prawem: „przyjmuje się, że części zamienne są oryginalne, jeżeli producent tych części

zaświadczy, że zostały one wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalonymi

przez producenta danych pojazdów i są one tej samej jakości co części stosowane do montażu tych pojazdów”.

Rozróżnia się także części zamienne o porównywalnej jakości: „części zamienne, których producent zaświadczy,

że są one tej samej jakości co komponenty, które są lub były stosowane do montażu danych pojazdów

samochodowych” (za: § 2 pkt 21 i 22 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 2010 r. w sprawie

wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu

porozumień ograniczających konkurencję, Dz. U. z dnia 26 października 2010 r.).

W praktyce napraw wszystkie te kategorie części są powszechnie uŜywane. Od strony technicznej brak jest

istotnych różnic pomiędzy takimi elementami uzasadniających uwzględnianie w kosztorysie naprawy wyższych

nakładów na nabycie części z logo producenta pojazdu. Ponadto pragniemy zwrócić uwagę na fakt, że

Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 461/2010 zakłada możliwość stosowania do naprawy części różnych

kategorii także tzw. zamienników części.

W myśl Art. 8241. § 1. kc „O ile nie umówiono się inaczej, suma pieniężna wypłacona przez ubezpieczyciela z

tytułu ubezpieczenia nie może być wyższa od poniesionej szkody”. Determinantem „poniesionej szkody” są w

omawianym przypadku koszty naprawy pojazdu w tym koszty części zamiennych, które mogą być różne ze

względu na opisane powyżej okoliczności faktyczne. W sytuacji, gdy roszczenie opiera się na najwyższych

rynkowych cenach, na roszczącym w myśl Art. 6 kc ciąży obowiązek wykazania, że w danym wypadku ceny

najdroższych części zamiennych stanowią faktyczny element „poniesionej szkody”.

Przyjmowanie uśrednionych cen części różnych kategorii jako podstawy ustalenia odszkodowania, gdy nie

udokumentowano poniesienia konkretnych kosztów naprawy, nie jest w żaden sposób sprzeczne z ostatnią

Uchwałą Sądu Najwyższego z 12 kwietnia 2012 r. (akt III CZP 80/11). Sąd stwierdził w niej, że wypłacane

odszkodowanie winno odpowiadać celowym w danej sprawie i ekonomicznie uzasadnionym kosztom naprawy -

także w zakresie nabycia nowych części. Orzeczenie nie ogranicza możliwości uwzględniania w odszkodowaniu

cen części zamiennych różnych, wskazanych wcześniej, kategorii. Tym samym żądanie ustalenia odszkodowania

w oparciu o kosztorys obejmujący ceny wyłącznie części z logo producenta pojazdu (najdroższe z dostępnych na

rynku) bez dokumentowania, że takie elementy faktycznie do naprawy uŜyto, nie znajduje żadnego oparcia w

omawianej Uchwale Sądu.

Uprzejmie przypominamy, że w przypadku przedłożenia przez zakład dokonujący naprawy rachunków za

naprawę pojazdu na podstawie kosztorysu zatwierdzonego uprzednio przez Ubezpieczyciela, roszczenia zostaną

ponownie rozpatrzone i możliwe jest przyznanie dodatkowego odszkodowania w kwocie faktycznie poniesionych i

udokumentowanych kosztów naprawy.

Niniejsze stanowisko jest ostateczne. Spełniając obowiązek ustawowy uprzejmie informujemy, że w przypadku

braku akceptacji stanowiska ubezpieczyciela istnieje możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.

 

I TU MOJE PYTANIE CO MOGĘ JESZCZE ZROBIĆ NIE SPIESZY MI SIĘ BO SAMOCHODEM IDZIE JEŹDZIĆ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaki wariant kosztorys ? przeciez likwiduje z oc

 

a co do faktur to wystarczy pewnie wycena, przecież tobie maja zapłacić za wyrządzoną szkodę, a twoje uznanie czy ją zlikwidujesz czy opchniesz wrak i kasę przepijesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Bronco wrote:
jaki wariant kosztorys ? przeciez likwiduje z oc

a co do faktur to wystarczy pewnie wycena, przecież tobie maja zapłacić za wyrządzoną szkodę, a twoje uznanie czy ją zlikwidujesz czy opchniesz wrak i kasę przepijesz
no witam ponownie
nie jest to takie proste wysyłam do TU pisma z takim argumentami i ciągle te same odpowiedzi że niewidzą podstaw chyba ze przedstawię im faktury lub sąd itd
chyba spróbuję z jakąś firmą zajmującą się tą tematyką bo mnie to już męczy a im chyba o to chodzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalna praktyka. Poczytaj uchwałę SN : uchwała Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2012 r., sygn. akt III CZP 80/11. Wynika z niej bezpośredni obowiązek naprawy na nowych oryginalnych częściach bez potrąceń amortyzacyjnych ale oni chcą płacić dopiero jak przedstawisz fakturę. Mieliśmy już takie sprawy. Na etapie odwoławczym coś tam zawsze dorzucają a resztę trzeba wywalczyć dopiero przed sądem. Nie załamuj się i walcz do końca o swoje prawa. Nie musisz przedstawiać faktur tak jak TU sobie tego życzą ponieważ nie masz obowiązku naprawienia szkody. Możesz sobie zrobić z przyznanym odszkodowaniem co Ci się podoba. Ich taktyka to zniechęcić. Na 10 osób, 3 doprowadzi sprawę do końca. I tak im się opłaca.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

dojrzwam do decyzji że jednak powalczę w sądzie o należne mi odszkodowanie (czas nie gra roli autm idzie jeździć)

Tylko jak uruchomić tą machinę może ktoś podrzuci jakiś schemacik działania, jakie dokumenty są mi potrzebne itd tak od a do z.?

Posiadam decyzję, kosztorys naprawy, kosztorys części sporządzony przez ASO o który właśnie mi się rozchodzi różnica w częściach 1600zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

dzisiaj znowu negatywna odpowiedź przyszła z TU

Nasze Towarzystwo, jako ubezpieczyciel odpowiedzialności cywilnej sprawcy szkody, zobowiązane jest wypłacić odszkodowanie wyrównujące faktycznie poniesioną szkodę, tj. zwrócić ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy pojazdu (przywrócenia pojazdu pod względem walorów estetycznych, wytrzymałościowych i funkcjonalnych do stanu sprzed szkody).

 

W związku z powyższym w przypadku udokumentowania dokonania naprawy (po uprzednim przedstawieniu kosztorysu naprawy wraz lakierowaniem - celem jego weryfikacji) i poniesienia z tego tytułu wyższych kosztów naprawy jesteśmy gotowi ponownie rozpatrzyć przedmiotowe roszczenie. Niezbędne jest również okazanie faktury za naprawę pojazdu oraz kopii faktur źródłowych zakupu części zamiennych. Zastrzegamy sobie również prawo do oględzin ponaprawczych. W myśl art. 6 Kodeksu Cywilnego „ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne”.

 

Niniejsze stanowisko jest ostateczne. Spełniając obowiązek ustawowy uprzejmie informujemy, że w przypadku braku akceptacji stanowiska ubezpieczyciela istnieje możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.

CZY JA JAKO ZWYKŁY OBYWATEL MOGĘ COŚ JESZCZE?????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ja mam bardzo podobny problem.Sprawa już się ciągnie od IV tego roku.Złożyłam skargę do rzecznika ubezpieczonych,ale to tylko strata czasu.Przyznali mi rację, że Tu jest mi winne pieniądze w myśl różnych artykułów .Napisali do TU ,a oni niestety mają wszystkich w dupie i stosują swoje przepisy.Poczytaj na stronie rzecznika ubezpieczonych o odszkodowaniach z oc.Tam są najnowsze ustawy i wyroki sądu najwyższego.

Suma sumarum mają ci oddać pieniądze jako odszkodowanie a nie bawić się z tobą w ciuciubabkę.

Ja jeszcze czekam na jedno pismo od ubezpieczyciela i wale do sądu.Wezmę prawnika.Oni są mi winni ok.20 tys+odsetki.

Teraz właściwie trochę żałuje że napisałam do rzecznika bo to zajęło aż 4 miesiące ale teraz jestem pewna że mam racje.

Powodzenia.Powinieneś poszperać w przepisach żeby się upewnić czy masz rację i z tą siłą walić do sądu.Ja spędziłam na różnych forach ok miesiąca na poszukiwanie prawdy o odszkodowaniach z oc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam ponownie

cd. mojej walki z TU

teraz próbuję kwestionować kosztorys doczytałem na forum jak firmy nas walą w du.ę

a mianowicie wklejam pismo które posłałem i czekam na odpoiwedż

 

Zwracam się z uprzejmą prośbą o ponowne wykonanie kalkulacji naprawy mojego samochodu gdyż po dogłębnej analizie przedstawionego mi znalazłem następujące nieprawidłowości:

 

w pozycji kody warunkowe/ kody aktywne kod 22 oznacza części - 23% ubytek wartości od części nowej - na podstawie jakiego przepisu ?

kod 51 oznacza lakierowanie - 67% wartości malowania w ASO - na podstawie jakiego przepisu ?

oraz stawki godzinowe machaniczno blacharskie /lakiernika 50,00 PLN/RBG -proszę o podanie przynajmniej 1 warsztatu o takich cenach (nie u pana Waldka w garażu).

 

Reasumując mam nadzieję iż powyże pomniejszenia nie są ukrytą amortyzacją lecz zwykłym błedem w wprowadzaniu danych do systemu Audatex)

jak dostanę odpowiedź podzielę się w forumowiczami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...