Skocz do zawartości
Forum Odszkodowania

Naprawa z OC, czy mogę rządać wymiany części?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

mam pytanie oczekuje na rzeczoznawce z zakładu ubezpieczeniowego sprawcy który spowodował mi wypadek. Temat dotyczy auta trochę droższego - wcześniej bezwypadkowego, szkoda nie jest duża bo są to zarysowania, dziurki i lekkie odkształcenie zderzaka tylniego. Poradźcie mi wobec takiej małej szkody każdy mówi mi że nie mam szans na nic innego jak regeneracja tego zderzaka i malowanie. I tu mam pytanie dlaczego nie ze swojej winy na samochodzie na którym nie ma ani grama szpachli mam mieć szpachlowany błotnik i ponownie malowany co obniża jego wartość przy ewentualnej sprzedaży (mierniki lakieru) i jakby nie patrzeć nie przywraca samochodu do stanu sprzed wypadku - a co jest obowiązkiem firmy ubezpieczającej. Powiedźcie mi bo oddaję tą naprawę do ASO czy ja mogę postawić sprawę jasno że żadnego szpachlowania tylko i wyłącznie wymiana no nowy oryginalny zderzak i jego lakierowanie? (ewentualnie mogę się zgodzić na poniesienie amortyzacji bo wiadomo zderzak nowiuśki nie był)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zderzak czy błotnik ?

Producent przewiduje naprawę lub wymianę elementów w zależności od zakresu i charakteru uszkodzeń i tego ASO powinno się trzymać.

Jeżeli uszkodzenie jest niewielkie, to nie ma potrzeby wymieniać elementu i żadne TU się nie zgodzi na wymianę przy każdym, najmniejszym nawet uszkodzeniu.

A co do stanu przed wypadkiem - to naprawa przywraca taki stan: chodzi o to aby walory eksploatacyjne i estetyczne przed naprawą i po naprawie pozostały takie same i tak się stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi o cały tylni zderzak, uszkodzony jest po prawej stronie, tzn dziury, rysy, obtarcia lakieru (nie wiem może pęknięcia - trzeba by to sprawdzić) to samo czujniki parktronika dostały przy uderzeniu do sprawdzenia czy wszystko z nimi OK, i dodatkowo lekko wyskoczył zderzak po tym uderzeniu po prawej stronie w okolicy nadkola:

tu dałem zdjęcia: zuku.nspace.pl/a4/

powiedz mi czy ja mogę zarządać w ASO żeby dopilnowali wymiany tego zderzaka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinno się przywrócić stan pojazdu przed wypadkiem, a naprawa z reguły tego nie czyni. Dlaczego ? Jest to dłuższy wątek.

Z jednej strony wybór należy do pokrzywdzonego, a z drugiej strony szkoda nie powinna powodować wzbogacenia się. Poza tym po zderzakiem mogą być inne uszkodzenia.

Jeżeli będzie potrzebna pomoc to proszę pisać z załączona dokumentacją szkody

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisał Miszka, jeżeli dziury są na wylot (na zdjęciach tego nie widać) to zderzak powinien być zakwalifikowany do wymiany. Jeżeli są to tylko powierzchowne zadrapania warstwy plastiku to możliwe jest naprawienie takiego zderzaka.

Swoją drogą nie sądzę abyś był w stanie odróżnić (ja również) taki zderzak po drobnej naprawie, polakierowany i założony na samochód od zderzaka nowego, założonego na samochodzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam do was pytanie, w jaki sposób rozegrać dostarczenie auta do ASO Audi, bo mam do takiego seriwu daleko, i po zostawieniu auta jak mam wrócić do domu PKS-em?

czy przysługuje mi zabranie (odholowanie) auta spod domu pomimo tego że ono jest sprawne i porusza się, i przyholowanie go z powrotem do domu z OC sprawcy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli pojazd nie nadaje się do jazdy w świetle przepisów ruchu drogowego - to przysługuje (niesprawne oświetlenie, brak lusterek, pęknięta szyba, wystające krawedzie odkształconych elementów) holowanie tylko do najbliższego ASO.

Poza tym zależy to od tego z jakiego ubezpieczenia likwidowana jest szkoda.

A co do zderzaka - przy fachowej naprawie nie odróżni nikt z zewnątrz,chyba, że zdemontuje z pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zuku wrote:
czy przysługuje mi zabranie (odholowanie) auta spod domu pomimo tego że ono jest sprawne i porusza się, i przyholowanie go z powrotem do domu z OC sprawcy?
Oczywiście! A w samochodzie powinny być hostessy z zimnymi drinkami :)
A tak na poważnie - czy gdybyś sam miał za to płacić to czy w ogóle zastanawiłbyś się nad takim rozwiązaniem?!!! Odstawiłbyś samochód do najbliższego dobrego zakładu i odebrałbyś na drugi dzień po naprawie. Ubezpieczyciel odpowiada jedynie w granicach normalnych następstw:
Art. 361. § 1. Zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła,
a z pewnością holowanie sprawnego pojazdu na wymianę/naprawę zderzaka nie jest normalnym następstwem szkody. Ponadto zgodnie z
art 826 k.c. § 1. W razie zajścia wypadku ubezpieczający obowiązany jest użyć dostępnych mu środków w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów.
W tej sytuacj, jak uważasz, że żaden warsztat w Twojej okolicy nie poradzi sobie z z tak skomplikowaną naprawą jak lakierowanie zderzaka to możesz pojechać do ASO samochodem a wrócić niestety PKS-em. Jeżeli taki powrót bylby bardzo utrudniony to ew. mógłbyś wracać taxi lub wynająć pojazd zastępczy na powrót do domu i dojazd do serwisu - w obu przypadkach będzie taniej niż holowanie samochodu w dwie strony. Ale to czy TU zwróci takie koszty jest mocno wątpliwe... No chyba, że przy okazji malowania zderzaka chcesz jeszcze zakładać sprawę sądową o nieuznane koszty transportu...?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem wycenę, czy oni tu liczą wymianę czy naprawę, nie widzę doliczonego a szukodzonego spojlera, i czemu amortyzacja 50% - może ktoś mi coś powiedzieć?

 

 

Opis czynności Miejsce Rodzaj Czas Części

Pokrycie zderzaka WY 1,10 680,98

Zderzak tył wy- /zamontować

Uwagi (materiał): Część z tworzywa sztucznego (Elastomer)

Fartuch tylny zderzaka WY 0,90/0,00 81,22

Prace powiązane 0,90

Uwagi (materiał): Część z tworzywa sztucznego (Elastomer)

Łącznie 1,10 762,20

Lakierowanie Miejsce Rodzaj Stopień Czas Materiał

Zderzak tylny, kompletny k/e 200 K1R 1,00 207,10

Przygot.tworzyw(Tylko wybudow.elementy) 200 L 1,10 50,65

Łącznie 2,10 257,75

Podsumowanie Rbg. Stawka Kwota

Części zamienne 762,20

Materiał lakierniczy [67,00 %] 257,75

Blacharz 1,10 60,00 66,00

Lakiernik 2,10 60,00 126,00

Mat.drobne i dodatkowe [2%] 15,24

Koszt naprawy łącznie (netto) 1 227,19

VAT (Materiał) 23,0% 238,10

VAT (Robocizna) 23,0% 44,16

Koszt naprawy łącznie (brutto) 1 509,45

Koszt naprawy słownie: jeden tysiąc pięćset dziewięć zł, groszy 45/100

W kosztorysie zastosowano urealnienie na części zamienne AUDI w wysokości 50,0%.

Zestawienie części wykorzystanych w rozliczeniu kosztorysowym

Ident/ETNR Opis części Dostawca Kwota

8K5807303AGRU O Pokrycie zderzaka AUDI 680,98

8K080752101C O Fartuch tylny zderzaka AUDI 81,22

Brak części do optymalizacji.

EurotaxGlass's nie gwarantuje prawidłowego zamówienia części w oparciu o zamieszczone w programie numery katalogowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wymiany jest zderzak oraz spoiler zderzaka (pod nazwą fartuch tylny zderzaka). Amortyzacja uznana proporcjonalnie do wieku pojazdu, oczywiście niesłusznie ale tak jest stosowane przez firmy ubezpieczeniowe. Jeżeli chcesz całą kwotę to albo przedstawiasz faktury na zakup oryginalnych elementów albo uwzględniając realia zakładasz sprawę sądową o dopłatę do pełnej wartości części...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 lat później...
Witam serdecznie. Mam 7 letnią Skodę, ale w stanie idealnym. Nigdy nie miałam żadnej szkody tym samochodem, aż do 04.02.2020 r, kiedy na skrzyżowaniu równorzędnym jakaś Pani nie ustąpiła mi pierwszeństwa i uszkodziła reflektor, błotnik i drzwi. Lampa popękała, więc ubezpieczyciel zakwalifikował ją do wymiany, ale mam problem z błotnikiem i drzwiami. Są głębokie rysy i wgniecenia, a TU chce mi naprawić te elementy za pomocą szpachli i malowania. Czy nie należy mi się wymiana? Po takiej "naprawie" mój samochód przecież straci na wartości.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry Pani Marzeno,

 

Ubezpieczyciel zgodnie z Ustawą o Ubezpieczeniach Obowiązkowych ma obowiązek wypłacić odszkodowanie pozwalające na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody. Z drugiej strony ubezpieczyciel odpowiada tylko za normalne następstwa szkody a nie za zawyżone. W praktyce wygląda to niestety tak, że jeżeli element nadaje się do naprawy, to ubezpieczyciel nie pokryje kosztu wymiany elementu. Tak więc niestety musi się Pani pogodzić z naprawą, ale radzę zwrócić uwagę na to, czy w kosztorysie nie zastosowano jakiś rabatów, amortyzacji albo małej stawki za roboczogodzinę. Jeśli tak, to radzę wystosować odwołanie.

 

Co do utraty wartości pojazdu, to wiadome jest że po szkodzie samochód traci na wartości i ewentualny kupca w przyszłości będzie chciał zejść z ceny z powodu wcześniejszej szkody. Jednakże od ubezpieczyciela OC sprawcy można żądać odszkodowania za utratę wartości handlowej pojazdu tylko wtedy, gdy pojazd w chwili szkody miał mniej niż 6 lat i była to pierwsza szkoda na tym pojeździe. Tak więc w Pani przypadku nie ma szans na takie świadczenie.

 

Życzę powodzenia i w razie dalszych pytań zapraszam do kontaktu poprzez wysłanie zgłoszenia albo odpowiedzi na forum.

 

Pozdrawiam,

Izabela

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...