Skocz do zawartości
Forum Odszkodowania

Odszkodowanie z ZUS'u z umowy zlecenie

linkama
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

mialam wypadek w pracy gdzie pracuje na umowe zlecenie. pracuje takze na umowe o prace w innej firmie, gdzie skladki na ubezpieczenie sa oczywiscie placone przez pracodawce. Wypadek zgłosilam na drugi dzien do BHP gdzie wykonuje zlecenie. Mam noge w gipsie na 2 tyg. i pozniej rehabilitacja. Dostarczylam opis wypadku i podalam swiadków BHP'owiec chce ode mnie zaświadczenie o placeniu skladek z tytulu umowy zlecenia a dowiedzialam sie iz jeśli (JESTEM STUDENTKA (ZAOCZNA) I NIE PRZEKROCZYLAM 26 ROKU ŻYCIA - nie są oplacane składki na u.społeczne.)Pracuje na rzecz tej firmy (gdzie był wypadek)a jestem zatrudniona o umowe zlecenie. Czy nalezy mi sie odszkodowanie i gdzie moge sie starac?

Osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat.

Wobec tego student, który nie ukończył 26 lat, z umowy zlecenia nie podlega zarówno ubezpieczeniom społecznym, jak i ubezpieczeniu zdrowotnemu.

PODSTAWA PRAWNA • Art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.).

Dlatego Twój bhapowiec prosił o zaświadczenie, że są opłacane składki na ubezpieczenie wypadkowe.

Abyś mogła starać się o odszkodowanie z ZUS, musi być sporządzona dokumentacja powypadkowa - karta wypadku i uznany wypadek przy pracy. Jeśli w firmie, w której pracujesz na umowę zlecenia nie jest odprowadzana składka wypadkowa karty wypadku nikt z firmy, gdzie wykonujesz zlecenie Ci nie zrobi, a bez tego nie można starać się o odszkodowanie z ZUS.