Jump to content
Forum Odszkodowania

Wypadek- TU OC sprawcy odmawia wypł. odszk. z tytułu utraty wartości


Recommended Posts

Witam

 

Proszę o poradę bo nie wiem co mam dalej robić w tej sprawie ???

 

Miałem wypadek na czerwonym świetlne inny kierowca wjechał mi w tył mojego samochodu.

Do wymiany tylny zderzak, osłona zderzaka, listwa mocowania zderzaka, czujniki parkowania , tylna belka do wymiany – po wypadku została wygięta.

Auto naprawiłem w ASO i w sieci serwisowej producenta figuruje ono jako auto wypadkowe i każdy nabywca mojego auta może sprawdzić historię auta, natomiast fachowiec bez problemu zauważy że tył był naprawiany.

W chwili wypadku auto było bezwypadkowe, miało zaledwie kilka miesięcy .

TU Sprawcy odmawia wypłaty odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej samochodu.

Na pismo Rzecznika Ubezpieczonych w mojej sprawie, odpowiedź Towarzystwa Ubezpieczeniowego Sprawcy była taka sama ”NIE”.

Rzecznik radzi mi oddać sprawę do sądu i uzyskać opinię rzeczoznawcy.

Tutaj niestety dochodzą koszty opłat sadowych, rzeczoznawcy i zapewne adwokata ponieważ występuje przeciwko dużej firmie ubezpieczeniowej, która do kantowania klientów też zatrudnia prawników.

 

Mogę wysłać takiej firmie wezwanie do zapłaty odszkodowania , obawiam się to nie zrobi na takim TU najmniejszego wrażenia.

 

Pozdrawiam

ZURAZ

Link to comment
Share on other sites

Nie sądzę aby odpowiedź TU była NIE BO NIE! W opisywanym przez Ciebie przypadku prawdopodobnie nie doszlo do spełnienia warunków określonych w instrukcji Rzeczoznawców PZM, według której aby naliczać utratę wartości pojazdu muszą być łącznie spełnione następujące warunki:

-auto bez wcześniejszych napraw o charakterze pokolizyjnym

-nie starsze niż 3 letnie

-uszkodzone elementy "nieodkręcane

-wartość naprawy pokolizyjnej większa niż 10% wartości auta.

Powiedz na jaką utratę wartości chciałeś liczyć w tej sytuacji? Czy gra jest "warta zachodu"?

Link to comment
Share on other sites

wymiana zderzaka na nowy nie powoduje utraty wartości, pojazd został naprawiony bez pozostawiania nawet śladów, jeśli tak nie jest i twierdzisz, że widac to gołym okiem to reklamuj naprawę, a nie miej pretensji do ubezpieczalni. Zadaj też sobie pytanie, czy sprzedając kilku letnie auto ze względu na wymianę zderzaka obniżysz cenę?
Link to comment
Share on other sites

Witam

 

Po komentarzach widzę, że osoby wypowiadające sie na tym temacie albo nie przeczytały treści mojego tematu albo są przedstawicielami firm ubezpieczeniowych.

Po pierwsze

Przytaczane w odpowiedzi TU Instrukcje rzeczoznawców nie są podstawą prawną i nie można się na nie powoływać przy likwidacji szkody - takie samo zdanie napisał Rzecznik Ubezpieczonych a on chyba wie co pisze.

Po drugie

Zamierzam właśnie wymienić auto na inne, więc nie mogę ukryć faktu że auto nie jest wypadkowe, uderzenie było bardzo silne, wymieniany został element konstrukcji auta czyli belka wielkości szyny kolejowej, która wygięła się jak zapałka. Lakierowany zderzak był reklamowany z uwagi na łuszczący się lakier, co jest rzeczą oczywistą w wielu takim przypadkach na takich plastikowych elementach, malowanych przez podwykonawców ASO (w przysłowiowym garażu) łuszczy się lakier i wiem co piszę bo miałem nie jeden taki przypadek, naprawy lakiernicze plastikowych elementów w ASO różnych producentów aut i takie same przypadki mieli też moi koledzy.

Po trzecie

Przy sprzedaży, każdy nabyca jedzie do Sieci Serwisowej danej marki i sprawdza historię samochodu, łacznie co zostało w nim robione od daty zakupu, sam byłem świadkiem takiej wizyty nabywcy auta w ASO.

Jestem pierwszym właścicielem, więc muszę powiedzieć że samochód jest wypadkowy i sam ten fakt obniża wartość auta o co najmniej 10%.

 

Bardzo proszę o kometarze osoby, które mają jakąś wiedze w tym temacie

 

Pozdrawiam

zuraz

Link to comment
Share on other sites

Twoje oczekiwania są nierealne! Dla przykladu - w aucie o wartości 40 000zł ubytek wartości miałby wynosić 4000zł! To pewnie więcej niż cała przeprowadzona naprawa i biorąc pod uwage jej zakres - wymiana belki (i pewnie ściany tylnej) i fakt, że naprawa została wykonana w ASO nie moze wpływać na tak znaczny ubytek wartości.

Oczywiście, ze instrukcja Rzeczoznawców PZM nie jest przepism prawnym, jest jednak jakąś wytyczną opracowaną przez jak najbardziej kompetentną w tym zakresie organizację, która od dziesięcioleci zajmuje się m.in. wycenami wartości pojazdów. Można się spierać czy instrukcja jest doskonała, jednak przy braku jakichkolwiek przepisow w tej kwestii stała się normą uznaniową w związku z brakiem norm prawnych. W tej sytuacji, zgodnie z art 6 k.c. musisz w sądzie udowodnić, ze Twoje auto utraciło taką wartość,

o jakiej piszesz. A będzie to trudne, bo sąd zapewne powoła biegłego rzeczonawcę, który jak sie domyślasz skorzysta z tej instrukcji, która nie jest aktem prawnym...

Link to comment
Share on other sites

pytasz, więc jak rozumiem oczekujesz kompetentnej odpowiedzi, ale chciałbyś jednocześnie, żeby była zgodna z Twoją teorią, wszystkie inne są niekompetentne lub stronnicze. Ta szyna nazywa się belką zderzaka i nie jest elementem konstrukcyjnym ale demontowalnym odkształcalnym elementem, który ma zadanie pochłaniać energię uderzenia przed przejęciem siły przez podłużnice. Ponieważ coraz częściej jest to element wykonany z aluminium, o złożonym przekroju każda deformacja, nawet niewielka wymaga wymiany. dla ciebie wymiana szyby, czy amortyzatora tez powoduje utratę wartości... o ile wynikają z kolizji, a nie pzryczyn eksploatacyjnych?

 

korzystasz z kiepskich serwisów, widziałem wiele zderzaków wymienionych na nowe, mało, wiele klejonych i szpachlowanych, gdzie lakier niczym się nie wyróżniał, więc jeśli utrata wartości wynika z kiepsko przeprowadzonej naprawy to do kogo ty masz pretensje?

 

idź do sądu, będzie tak jak napisał szkodnik, biegły dostanie zlecenie i skorzysta z opracowanej formułki. miałem okazję poznać kilka osób z biura Rz.U., uwierz mi, to młodzi adepci prawa, korzystający z gotowych formułek, nie wgłębiaja sie bo i tak nie rozumieja istoty problemu. mogłbym zreszta odbic piłeczke, ze wypowiedzi rzecznika tez nie sa wiazace, a jako instytucja nie stanowi prawa i nie wyrokuje

Link to comment
Share on other sites

Celem wyjaśnienia

 

Moja firma wystawia samochody na licytacje po 3 lub 4 latach eksploatacji i w takim przypadku konieczna jest wycena wartości handlowej danego pojazdu przez "profesjonalnych rzeczoznawców"

W wycenie na ubytek wartości handlowej wpływa wszystko np.

korekty wartości samochodu np. :

- wcześniejsze naprawy lakiernicze - minus 10% wartości pojazdu

- stan dbałości o pojazd - minus 15% wartosci handlowej

- korekta za przebieg - minus 1200zł

- korekta ogumienia - minus 700 zł - zużycie w 95% normy

- stuki w zawieszeniu do weryfikacji serwisowej - minus 1000 zł

itd

 

W sądzie opinie rzeczoznawców, które powoływują się na takie instrukcie zostają na dzień dobry odpalone, natomiast sąd jest władny odrzucić takie ekspertyzy i zasądzić na podstawie okolicznosci sprawy i na podstawie własnej oceny wysokość odszkodowania z tego tytułu.

 

Co do serwisów w dużych miastach, ASO nigdy nie ujawnia swoich podwykonawców a są to pseudo lakiernie w przysłowiowym garażu (dla ASO liczy się niska cena, jaka płacą za takie usługi) , gdzie często tacy pracownicy nie potrafią zdjąć tapicerki niszczą ją , rysują auta itd. takie sytuacje mają bardzo często miejsce m.in. w ASO NISANA. FORDA, VW, FIATA ....

 

Wystarczy poczekac kilka lat jak lakiery wodne, które są powszechnie stosowane na czarne zderzaki z marnym stosowanym przez takie "pseudo lakiernie" gruntowanie plastikowego zderzaka i warunkach garażowych za kilka lat użytkowania taki lakier będzie odchodził płatami.

 

Nie wiem jakimi autami jeżdzą wypowiadający się na tym forum eksperci (chyba chińskimi) bo nigdy nie widziałem belki z aluminium. Belka to masywny, metalowy element odpowiadający za bezpieczeństwo bierne samochodu.

Dla porównania auto, które uderzyło we mnie z tyłu było już pełnoletnie z 1991 roku i po tym wypadku nadawało się tylko do kasacji (deformacja nadwozia) - odjechało na lawecie.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Współczuję traumatycznych doświadczeń z technologiami lakierniczymi, które nie mają zastosowania nawet do chińskich samochodów! Żeby nie wdawać się w niepotrzebne dyskusje powiem tylko, że za źle przeprowadzoną naprawę nie może odpowiadać TU.

Z ciekawości zapytam się jeszcze o zakres uszkodzeń. Czy owa uszkodzona belka to jest belka (wzmocnienie) zderzaka - element przykręcany razem ze zderzakiem, czy też belka tylna łącząca podłużnice - element konstrukcyjny karoserii?

Link to comment
Share on other sites

zuraz wrote:
Celem wyjaśnienia

Moja firma wystawia samochody na licytacje po 3 lub 4 latach eksploatacji i w takim...
może później pierwsi stają do licytacji, też bym ciął :)

zuraz wrote:
Co do serwisów w dużych miastach, ASO nigdy nie ujawnia swoich podwykonawców a są to pseudo lakiernie w przysłowiowym garażu (dla ASO liczy się niska cena, jaka płacą za takie usługi) , gdzie często tacy pracownicy nie potrafią zdjąć tapicerki niszczą ją , rysują auta itd. takie sytuacje mają bardzo często miejsce m.in. w ASO NISANA. FORDA, VW, FIATA ....
Twoja wiedza jest mierna, albo mieszkasz w jakiejś zapyziałej dziurze. U mnie większość ASO ma własną lakiernię, pozostali faktycznie korzystają z podwykonawców, ale w większości są to jednak dobrze wyposażone i profesjonalne warsztaty. Najwięcej zależy od lakiernika, jak dobry fachowiec, to pod chmurką zrobi lepiej niż partaczacz w najlepszej kabinie.

zuraz wrote:
Nie wiem jakimi autami jeżdzą wypowiadający się na tym forum eksperci (chyba chińskimi) bo nigdy nie widziałem belki z aluminium. Belka to masywny, metalowy element odpowiadający za bezpieczeństwo bierne samochodu.
Dla porównania auto, które uderzyło we mnie z tyłu było już pełnoletnie z 1991 roku i po tym wypadku nadawało się tylko do kasacji (deformacja nadwozia) - odjechało na lawecie.

Pozdrawiam
ponownie wykazałeś się całkowitą ignorancją w zakresie budowy samochodów. Może masz na myśli coś zupełnie innego niż piszesz, ale skoro akurat takich terminów użyłeś to Cię oświecę, usiądź, bo to będzie dla Ciebie szkokujące! W obecnie produkowanych autach aluminiowa belka jest bardzo często stosowana(np. chińskie VW, AUDI), ale występują też(to będzie K.O.) z tworzyw sztucznych! (chińskie peugeoty) , a czasem... wogóle ich nie ma, np. jak zamontowano hak, oczywiście CHRL
Link to comment
Share on other sites

W podsumowaniu mojego wątku i w celu rozwiania wszelkich wątpliwości, szczegółowe wyjaśnienie przedmiotowego tematu:

 

Do Panów wypowiadający się na tym forum, którzy są pracownikami TU (Towarzystw Ubezpieczeniowych) i stosują utarte formułki które, NIE MAJĄ ŻADNEGO ZASTOSOWANIA PRAWNEGO. Takie formułki, wewnętrzne instrukcje mają na celu tylko wprowadzenie klientów w błąd i wypłacenie zaniżonego odszkodowania.

 

Nie od dziś wiadomo że TU mają własnych rzeczoznawców, własnych biegłych lekarzy, którzy robią wszystko aby zaniżyć sumę odszkodowania. Gdy ustawodawca próbował wprowadzić ustawę, aby likwidacją szkody zajęli się niezależni rzeczoznawcy i niezależni biegli lekarze to lobby TU zaraz zagroziło, że kilkakrotnie podniesie stawki polis , ponieważ

wtedy musieliby wypłacać faktyczne odszkodowania – kilkakrotnie wyższe niż obecnie są wypłacane

Wystarczy, ze TU dostaje pismo z podpisem kancelarii prawnej lub pozwem sądowym i od razu podwyższą odszkodowania co najmniej 10-krotnie.

 

Niestety, tylko w Polsce właśnie takie TU żerują na poszkodowanych np. za poważny trwały uszczerbek na zdrowiu na skutek wypadku, poszkodowany dostaje kilkaset zł i nie ma za co dalej leczyć się, a koszty leczenia są bardzo duże.

 

Celem wyjaśnienia niedorzecznych komentarzy :

 

1, Moja firma korzysta jak napisałem profesjonalnych rzeczoznawców DEKRA Polska , Warszawa, ul Krakowska 2A - a więc są to fachowcy z najwyższej półki.

 

2. Zapyziała dziura w której mieszkam tp stolica aglomeracji liczącej bagatela ponad 4 mln mieszkańców.

Z moich potwierdzonych źródeł informacji wynika, że w różnych miastach np. w sieci VW, FORDA, NISANA – do lakierowania wykorzystują tylko i wyłącznie ODWYKONAWCÓW. Lakiernie w ASO sa kosztowne i nieopłacalne w utrzymaniu i żadna ASO nie przyznaje się że ma podwykonawców, żeby nie wystraszyć klientów, Po reklamacji np. kolegi, któremu połamali plastiki w drzwiach, ASO podało adres podwykonawcy, gdy kolega pojechał pod wskazany adres to za głowę się chwycił w jakich warunkach wykonywane są takie usługi. Podobne sytuacje z podwykonawcami i reklamacjami klientów, wielokrotnie opisywane są tygodniku Auto Świat.

 

3. Właśnie jeżdżę VW i mój samochód nie ma belki aluminiowej i całe szczęście bo nigdy bym nie wsadził nikogo na tylne siedzenia w takim samochodzie.

 

Panowie z TU

 

- po pierwsze auto po wypadku jak wcześniej pisałem traci na wartości, ponieważ z uwagi na fakt, że auto po takim zdarzeniu jest już wypadkowe i taka jest adnotacja z wyszczególnieniem co zostało wymieniane w historii auta w sieci ASO. Klienci nie chcą kupować aut powypadkowych, a nabywca auta w takiej sytuacji ma jak na tacy po sprawdzeniu w ASO, że samochód jest niepełnowartościowy.

 

- po drugie technologia lakierowania garażowa, nigdy nie będzie taka sama jak producenta który stosuje bardzo rygorystyczne procedury tym bardzie że obecnie jest obowiązek używania tylko lakierów ekologicznych o znacznie mniejszej trwałości niż dawne lakiery – Panowie „eksperci” TU - proponuje wizytę w lakierni np. Opla w Gliwicach. (Dla porównania nie bez powodu producent daje gwarancje na lakier np. 6 lat, natomiast ASO gwarancje na lakier daje tylko 2 lata)

 

Na zakończenie podstawa prawna na której przeważnie opierają się sądy w orzekaniu odszkodowań :

 

W polskim systemie prawnym obowiązuje zasada pełnego odszkodowania. Zgodnie z art. 361 & 2 kc wynika obowiązek pełnej kompensacji szkody. Naprawienie szkody obejmuje również utratę wartości handlowej pojazdu, która jest naturalnym następstwem jego uszkodzenia w wyniku kolizji. W myśl uchwały Sądu Najwyższego z dnia 12 października 2001 r. (sygn. III CZP 57/01) „Odszkodowanie za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy pieniężnej, odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie”

 

Panowie z TU litości, mamy 21 wiek i żyjemy w cywilizowanym kraju, nie wciskajcie ludziom takich głodnych kawałków.

Link to comment
Share on other sites

No dobra, a skoro wiesz to wszystko i jestes pewny, ze w Sądzie wygrasz tyleile chcesz, bo Ci się należy. skoro wiesz dobrze, ze powołany w procesie sądowym biegły nie powoła się na ta nieszczesną instrukcję, która nie ma żadnej mocy prawnej i przyjmie Twoje założenia, to o co chodzi????

Czy poza wykryciem niecnej działalności szkodnika i pabla miałes jakis jeszcze cel? Myślę, że jakbyś zadał sobie trud przejrzenia kilku chociażby postów tych forumowiczów nie za bardzo mógłbys ich oceniac jako sprzyjających TU:) I żeby nie było, że tez naleze do kliki:) - znalazłbys sporo wątków, gdzie mam zupełnie różne od nich zdanie::))

 

Skoro zapytałeś, to tak jak Ci odpisali wcześniej - udzielili ci odpowiedzi jak to będzie wyglądać w Sądzie i w praktyce.

Skoro wiesz, że jest inaczej, i dostaniesz tą kasę, masz wszystkie wyroki Sądu i przepisy - to po co pytałeś???

Link to comment
Share on other sites

zuraz wrote:
Witam

Proszę o poradę bo nie wiem co mam dalej robić w tej sprawie ???
Właśnie staliśmy się świadkami narodzenia nowego EKSPERTA na Forum! Od zadania pytania do udzielania połajanek pracownikom firm ubezpieczeniowych nie minął tydzień!
Zuraz! Od tej chwili możesz śmiało doradzać innym poszkodowanym - wiesz wszystko! Rozumiem, że wrodzona skromność nie pozwoliła objawić Ci sie od razu - wizytę na Forum rozpocząłeś od zadania pytania, a na wykłady przyszedł czas dopiero potem...
Link to comment
Share on other sites

Celem wyjaśnienia niedorzecznych komentarzy:

Ad. 1 Wszystkie firmy rzeczoznawcze, w tym i te zrzeszone w DEKRA POLSKA, korzystają z dorobku Rzeczoznawców PZM - stosują te same programy do wyliczania i korzystają z tych samych formułek - które służą oczywiście wprowadzaniu ludzi w błąd jak twierdzisz!

Ad. 2 Co to jest "stolica aglomeracji"? Jeżeli chodzi Ci o Warszawę jest ona stolicą Polski.

Tak się składa, że w okolicy w której mieszkam - aglomeracja ok 1 mln mieszkańców - prawie wszystkie ASO posiadają własne lakiernie - bo to jest dla nich BIZNES i właśnie na lakierowaniu dobrze zarabiają. A nieliczni, którzy korzystają z podwykonawców zlecają naprawę do renomowanych zakładów I kategorii. A i tak najważniejsze jest jak napisał Pablo - któ wykonuje daną naprawę i przy użyciu jakich materiałów.

Ad. 3 Jeśli myślisz, że belka zderzaka wykonana z "szyny kolejowej" zapewnia większe bezpieczeństwo od tej aluminiowej (z chińskiego samochodu oczywiście) to jak myślisz - czemu nie ma takiej praktyki wśród producentów samochodów? W razie wątpliości wyjaśniam - chodzi o absorbcję energii a nie przenoszenie jej na konstrukcję samochodu!

 

Co do cytowanego przez Ciebie orzecznictwa Sądu Najwyższego w związku z art 361 k.c. to nikt nie kwestionował jego zasadności. Z przepisami jest jednak tak, że trzeba rozpatrywać je łącznie. A zatem jak powołasz się w Sądzie na ww. art to na podstawie art 6 k.c. będziesz musiał udowodnić swoje racje. Oczywiście Sąd wysłucha tylko Ciebie, bo przecież innych argumentów, np. takich jak przedstawiały piszące tutaj osoby (według Ciebie wciskające głodne kawałki) Sąd na pewno nawet nie będzie chciał słuchać...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

jeśli nie otrzymales w kosztorysie kwoty wynikajacej z utraty wartosci samichodu zgłoś do prokuratury działanie ubezpieczyciela, jest rzecza oczywistą że kazy samochód traci na wartosci po stłuczce, także jesli jest to kolejna stłuczka (sprzedający samochód nie może zataić ważnych rzeczy a takimi są stłuczki).

jesli pomineli taki punkt to jest stsoswna zawiadomienie o moożliwości popełnienia przestepstwa w postci wyzyskania błędu.

na sąd szkoda czasu i pieniedzy zawiadomienie do prokuratury jest szybsze i skuteczniejsze.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...