Skocz do zawartości
Forum Odszkodowania

Szkody powstałe w wyniku nieszczelnego dachu


Gość Guest
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

potrzebuję porady:

W 2015 zakupiłem mieszkanie w bloku wybudowanym w 2008, a w 2016 pod koniec roku zauważyłem pojawienie się zawilgocenia na ścianie wewnętrznej od strony balkonu. Ścianę osuszyłem, zaszpachlowałem ubytki i pomalowałem w 2017 roku, sądząc że do zawilgocenia doszło z mojej winy (nieprawidłowa wentylacja). Pod koniec 2017 nastąpiło ponowne zawilgocenie, jednak w wyniku braku czasu odłożyłem remont na bieżące lato (2018). W połowie kwietnia odpadła mi częściowo elewacja na balkonie, zgłosiłem to do spółdzielni. Pracownik techniczny stwierdził, że nastąpiło to w wyniku zawilgocenia daszku (elewacji), a to z kolei w wyniku nieszczelności dachu. Deweloper w ramach rękojmi naprawił dach, zaplanował remont elewacji na moim balkonie oraz odgrzybienie, osuszenie i odnowienie ściany.

Według mnie szkody związane z zawilgoceniem są większe (m.in. uszkodzenie płytek na balkonie itp.). Zgłosiłem to do swojego TU, żeby wystąpili na moją rzecz o odszkodowanie od TU spółdzielni. Odmówili, tłumacząc, że tego typu szkody nie są uznawane w ramach OWU i polecili wystąpić do spółdzielni bądź ich ubezpieczyciela. Spółdzielnia odmówiła mi telefonicznie podania TU, w której jest ubezpieczeniowa, tłumacząc się m.in. RODO (sic!).

Co mam teraz zrobić? Pisać pismo do Spółdzielni z żądaniem podania ich TU? Zgadzać się na naprawę ściany, a w międzyczasie dochodzić reszty roszczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Może komuś się przyda, więc podaję fragment listu, który w moim przypadku przyniósł skutek:

"wzywam Spółdzielnię do przesłania w ciągu 5 dni roboczych od dnia otrzymania rzeczonego pisma następujących informacji: nazwa Towarzystwa Ubezpieczeniowego, w którym Spółdzielnia ma polisę, oraz numer polisy w rzeczonym TU.

 

Zgodnie z art. 415 Kodeksu Cywilnego do naprawienia szkody jest zobowiązany ten, kto szkodę wyrządził, a ponieważ szkoda powstała w wyniku zaniedbania części wspólnej (Art. 3 ust. 2 Ustawy o własności lokali), tj. dachu, to Spółdzielnia jest zobowiązana do naprawy szkody. Zgodnie zaś z Art. 363 §1 KC naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego (tj. spółdzielcy). Dlatego też właściciel nie musi nawet posiadać ubezpieczenia lokalu, gdyż to Spółdzielnia przyczyniła się do zaistnienia szkody i Spółdzielnia jest zobowiązana do jej naprawienia według wyboru spółdzielcy. W przypadku odmowy przesłania nazwy Towarzystwa Ubezpieczeniowego, gdzie Spółdzielnia ma wykupione ubezpieczenie, oraz numeru polisy ubezpieczeniowej bądź niedopełnienia wyznaczonego przeze terminu, bądź braku odpowiedzi, odszkodowania będę dochodził na drodze sądowej. "

 

Nadzieją na liczne spory ze spółdzielniami mieszkaniowymi jest też to, że wg Uchwały Sądu Najwyższego z 9 marca 2017 roku, sygn. akt III CZP 69/16, Spółdzielnia Mieszkaniowa może być traktowana jako przedsiębiorca, a spółdzielca jako konsument. Można zatem prosić Miejskiego/Powiatowego Rzecznika Konsumentów o pomoc w sporze i powołać się na tę uchwałę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...